Credit: NTB scanpix Fotograf: Kallestad, Gorm
Del saken
  • 5
  •  
  •  

Hvordan unngå problemer etter julematen? Få i deg nok vann og fiber, beveg deg mellom måltidene og dropp trange klær når du vet du skal spise mye julemat, råder den kliniske ernæringsfysiologen Kristine Møller, som jobber på Lovisenberg Diakonale Sykehus. Hun ser ingen grunn til at man ikke skal kose seg i desember, skriver ABC Nyheter.

Men det er ikke noen hemmelighet at mye ribbe, pinnekjøtt og lutefisk, med knasking av julegodter og de syv sortene innimellom, er tung kost for kroppen. Og det kan fort bli ubehagelig, skriver ABC Nyheter.

«Det er gjerne snakk om kortvarig ubehag. Man kan lett føle seg stinn, for det er mye mektig mat man spiser, med fete tilbehør. I tillegg spiser man gjerne mer enn man pleier og kan få treg mage. Noen kan få halsbrann fordi maten er så fet og gjerne kombineres med mye alkohol og kaffe, sammen med stress», sier Møller til ABC Nyheter.

«Hva kan man gjøre når ubehaget først er et faktum,» spør ABC Nyheter. Rådet fra Møller er «Drikk mye vann. Gå på do og bruk god tid på ramma. Kroppen bruker lenger tid på å fordøye fet mat. Gå deg en tur, det hjelper alltid med frisk luft og mosjon.»

Lege Joakim Iversen har tidligere uttalt til ABC Nyheter at julefråtsing kan forverre kroniske livsstilssykdommer. «I tillegg kan blodsukkersvingninger føre til ytterligere fråtsing, ustabilt humør, irritabilitet og dårligere julestemning», sa han.

Med litt planlegging kan man imidlertid begrense både halsbrann, oppblåsthet, magesmerter og kvalme, skriver ABC Nyheter.

«Man kan drikke mye vann gjennom dagen før man skal på julebord. Og hvis man vet at det blir overflod senere på dagen, spis en fiberrik frokost. Det blir gjerne mindre frukt og grønt i juletiden, så det kan man gjerne velge som mellommåltider, for å få i seg mer fiber. Fiber og vann hjelper å holde magen i gang», sier ernæringsfysiologen til ABC Nyheter.

«Hvis man gruer seg og vet at man får seriøst ubehag etter et stort julemåltid, kan man planlegge litt og se om man for eksempel kan gå dit man skal, i stedet for å kjøre», råder Møller. Fysisk aktivitet både skjerper appetitten og gjør at kroppen tåler store mengder mat bedre.

Kristine Møller anbefaler at man tar på seg behagelige klær. «Noen av oss kvinner ligger på gulvet for å få på oss hold in-strømpebuksen før vi skal i juleselskap. Når man vet at man skal spise mye og sitte lenge til bords, kanskje man heller skal ta på seg noe man føler seg komfortabel i også etter to porsjoner lutefisk og karamellpudding», sier hun og fortsetter:

«Har man det mer behagelig, blir man også mindre stresset og da får man det bedre i magen. Stress er direkte relatert til mageproblemer.»

Skal man kutte ut én julemattradisjon med tanke på helsa, så er det småkakene, har ernæringsprofessor Biger Svihus ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet uttalt til ABC Nyheter tidligere.

«Hvis jeg skal trekke frem den julematen som er mest usunn, så er det julekakene. De syv sortene. De består stort sett av de tre verste ingrediensene du kan ha i norsk kosthold: det er fett, mel og sukker», sa han.

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2018/11/20/195260558/dette-kan-du-gjore-unnga-ubehag-etter-julematen

  • 5
  •  
  •