Pixabay/Pexels
Del saken
  •  
  •  
  •  

Et høyt kolesterolnivå er ikke bra for hjertet, det kan føre til infarkt og slag.

Nivået øker med alder, og det kan også være arvelig. Men livsstil har også stor betydning for kolesterolverdiene, sier Vibeke Telle-Hansen, førsteamanuensis i ernæring ved fakultet for helsevitenskap, OsloMet til Dagbladet.

Hun har et par anbefalinger, den ene er å stumpe røyken. Så er det å gå ned i vekt og selvfølgelig et sunt kosthold. Når det kommer til sistnevnte så er fett viktig, animalsk inneholder mye mettet fett, og det bidrar til at kolesterolet øker, mens fett fra planteriket senker kolesterolet.

Les også: Mat påvirker hjernen – disse matvarene skaper godt humør

– Bytt ut animalsk mat, helfete meieriprodukter, helfete og blandede kjøttprodukter, og hardt margarin og smør med fisk, nøtter og avokado, planteoljer og flytende margarin eller myk margarin. Dette er kostholdsgrep vi vet vil redusere kolesterolet, sier ernæringseksperten, og legger til:

– Kort oppsummert så er mat fra planteriket bra, med unntak av kokos- og palmeolje, som inneholder mye mettet fett av typen som øker kolesterolet.

En bør styre unna kjøtt og melkeprodukter, som for eksempel i pølser, hamburgere, kebab og fet pizza samt transfett finner du i blant annet i kjeks og snacks.

Les også: Denne kosten forebygger demens

Professor i klinisk ernæring ved Universitetet i Oslo Kjetil Retterstøl nevner også dyrefett, innmat og eggeplomme.

– Under matlaging er det derfor bedre å bruke rapsolje eller olivenolje. Vegetabilsk fett fra frø, nøtter, mandler og avokado er også bra. Tilskudd av plantesteroler som utvinnes fra planter vil også redusere kolesterolet, sier han, og legger til at også fysisk aktivitet hører med.

  •  
  •  
  •