Foto: Pixabay/ rawpixel
Del saken
  • 14
  •  
  •  

For tyve år siden var ikke bare porsjonene mindre, men også serviset, handlevognene og potetgullposene.

Forskning viser at større porsjoner får oss til å spise mer, skriver Norske Helseinformatikk, som på sin nettside viser til en artikkel i National Institutes of Health som handler om porsjonsutviklingen de siste 20 årene. Riktignok er porsjonene i USA fortsatt større enn de norske porsjonene på mange områder, men vi kommer etter, mener Norsk Helseinformatikk.

Dersom du sliter med vekten, og lett blir lurt av større tallerkener, porsjonspakker og andre fristelser, gir Norsk Helseinformatikk disse rådene:

Sørg for å ha et servise med fat som ikke er store. Mange har en tendens til å fylle opp fatene, og har du store fat, kan det føre til at du spiser mye mer enn dersom du har mindre fat. Server middagen på fatene, fremfor å la hele middagsgryten stå på bordet. La resten av maten stå på kjøkkenbenken. Dersom du må reise deg for å forsyne deg på nytt, er sjansen mindre for at du spiser for mye. Dersom du skal kose deg med snacks – porsjoner det ut og ha det i en skål. Spiser du rett fra posen, er sjansen større for at du spiser mer enn du har tenkt.

Spis frukt og grønnsaker mellom måltidene hvis du er sulten. Dette reduserer sjansen for å overspise ved måltidene. Større forpakninger fører til at vi spiser mer. Kjøp mindre forpakninger. Forsyn deg med mindre mat på tallerkenen enn du pleier. Sett deg når du spiser, ikke stå, og ikke spis “i farta”. Ikke spis foran TV-en. Studier viser at vi spiser mer når vi spiser foran skjermen. Når du er mett, slutter du å spise. Du må ikke spise alt som er på tallerkenen din. Ta metthetsfølelsen på alvor.

Husk å tilpasse porsjonene etter alder. Mange barn får alt for store porsjoner. Dette kan føre til at barnet blir motløst, eller at barnet spiser for mye. En måte å tilpasse porsjonen til barnets alder, kan være ved å gi en spiseskje med mat fra hver matgruppe per år. Ved to års alder f.eks; to spiseskjeer ris, to spiseskjeer brokkoli, og to spiseskjeer fisk. Oppfordre barnet til å be om mer mat, dersom det fortsatt er sultent.

Husk at mengden mat du trenger, avhenger av alder, livssituasjon og aktivitetsnivå. Et lite barn trenger mindre porsjoner enn voksne, og en aktiv tenåring i vekst trenger ofte å forsyne seg flere ganger enn voksne. Et godt – men noen ganger vanskelig – råd for alle, er å slutte å spise når du er mett, skriver Norsk Helseinformatikk.

https://nhi.no/kosthold/overvektfedme/stort-fat-mer-mat/

  • 14
  •  
  •