Foto: Wikimedia Commons
Del saken
  • 51
  •  
  •  

Lunch atop a Skyscraper. Vi har alle sett dette ikoniske bildet fra 1932. Bildet som viser 11 menn sittende henslengt på en stålbjelke som henger i løse luften 260 meter over bakken. De har lunsjpause.

Bygningen de bygger, er Rockefeller-senteret i Manhatten, New York. Det er den 20 september 1932. Ryktet tilsier at dette bildet var arrangert og ikke slik disse bygningsarbeiderne vanligvis inntok sin lunsj. Denne dagen var det profesjonelle fotografer tilstede for å ta bilder i forbindelse med promoteringen av senteret.

Tre fotografer ble sett den dagen, Charles Clyde Ebbets, William Leftwich og Thomas Kelley. Mange har trodd at det var den kjente sosiologen og fotografen, Lewis Wickes Hine som tok bildet, men i 2003 ble det kreditert Charles Clyde Ebbets.

Mye har vært gjort for å forsøke å spore opp hvem som er på bildet og mange har påstått å være etterkommer av dem, men ingen har klart å identifisere alle sammen. Vi vet at tre av dem muligens er indianere og at det skal ha vært flere med irsk avstamning der.

De som er identifisert er, Joseph Eckner, tredje fra venstre, og Joe Curtis, tredje fra høyre. Den første fra høyre er den slovakiske Gustáv (Gusti) Popovič. Han kom fra den lille landsbyen Vyšný Slavkov i Levoča distriktet som ligger i den østre delen av Slovakia og var under Ungarn helt frem til 1918. Popovič var opprinnelig tømmerhugger og snekker. I 1932 sendte han dette bildet tilbake til Slovakia og til sin hustru, Mária (Mariška), med følgende påskrift:

«Ikke vær bekymret min kjære Mariška, som du kan se er jeg fortsatt sammen med flaska. Din Gusti.»

Selv om bildet nok var arrangert gir det alikevel en magisk følelse hver gang man ser på det. De uredde arbeiderne etterlater et langt større og mer komplisert inntrykk enn bare fryktløshet og kameratskap.

Bildet som er tatt under depresjonen i USA hvor spesielt tungindustri, bygg- og anleggsvirksomhet ble hardt rammet, er i seg selv spesielt bare på grunn av det. Men fotografen klarte her å skape et bilde som for alltid vil symbolisere at selv i den største motgang så fins det håp.

  • 51
  •  
  •