Illustrasjonsbilde. REUTERS/Mike Blake
Del saken
  •  
  •  
  •  

Det er ofte de små tingene som utgjør de store forskjellene over tid. Et enkelt triks for å komme i bedre form og ikke minst få en flottere rumpe er å bruke trappen, ikke heisen.

Det er flere fordeler ved trappetrening ikke minst hvor enkelt det kan bli en del av den daglige rutinen.

Her er en liste av fordeler laget av iform.nu

  • Du styrker og stabiliserer både ledd, sener og bein i hele underkroppen. Spesielt leggmusklene og hoftebøyerne blir sterkere og mer robuste.
  • Du får strammet opp lårene og baken skikkelig, slik at de ser faste og veltrente ut.
  • Du trener kjernemusklene (mage- og rygg musklene), slik at magen blir flat og ryggen sterk.
  • Du får bedre kondisjon og utnytter oksygenet bedre, spesielt når du setter opp farten.
  • Forbrenningen øker fordi det krever mer energi å bære sin egen kroppsvekt. Du svir av ekstra mange kalorier hvis du også har barn eller handleposer i hendene når du tar trappen.
  • Du er ikke avhengig av åpningstidene på treningssenteret og tunge apparater for å få gjort unna dine ukentlige økter. Gå i trapper på vei hjem, så trener du!
  • Du utfordrer og styrker koordinasjonen, slik at hjernen blir bedre til å sende ut raske og mer presise beskjeder til musklene.
  • Du får et nytt syn på trappen hjemme, det vil gjøre det ekstra hyggelig å bruke den.

 

  •  
  •  
  •