Det er deilig å slappe av i en varm badstue. I tillegg er det veldig sunt! Pixabay. Foto: Zerocool

Mange hytter og hus i Norge har badstuer som stort sett står ubrukte. Hvorfor ikke ta de i bruk? En halvtime i varmen så ofte du kan vil nemlig forlenge levetiden din!

Ikke bare er badstue varmt og behagelig, men det viser seg at regelmessige turer i badstua reduserer risikoen for hjerte– og karsykdommer, plutselig hjertestans og demens.

Dette viser en finsk studie. De fant at 30 minutter i badstue økte kroppstemperaturen med to grader, reduserte blodtrykket og gjorde blodårene mer elastiske.

Hjertefrekvensen steg på samme måte som under moderat trening. I tillegg pekes det på avslapningseffekten: Et besøk i badstue kan sammenlignes med meditasjon.

Alt dette har positiv effekt på helse og velvære, og forskning bekrefter den positive effekten. I 2015 kom resultatene av en studie som hadde fulgt over 2300 finske menn siden 80–tallet. Konklusjonen var at dødeligheten sank etter hvor ofte man gikk i badstuen.

Badstue gir ikke like mange helsefordeler som trening
Selv om effekten ligner på den man får av moderat trening, er det ingen fullgod erstatning. Du får ikke bedre kondisjon eller sterkere muskler og skjelett. Trening gir dessuten høyere puls, noe som styrker hjertekapasiteten ytterligere.

Men hvis du regelmessig gjennomfører en god treningsøkt, for så å avslutte med en halvtime i badstua – da får du både en god opplevelse og svært god effekt på helse.

Tidligere hjertesyke, eller de som nylig har hatt hjerteinfarkt, bør ikke tilbringe for mye tid i badstuen, da dette kan være farlig, særlig for de som ikke er vant til å ta badstue.