Baconsyltetøy med suksess i USA. Skjermbilde fra produsentens hjemmeside.
Del saken
  •  
  •  
  •  

En gjeng matglade gründere i Pennsylvania tjener flesk på produksjon av bacon-syltetøy. Hittil har de solgt en halv million krukker av det uvanlige pålegget. Nå planlegger de å innta butikkhyllene over hele USA.

Begynte som hobby

For mange har bacon-syltetøy stort sett vært nevnt som spøk i lystig lag. For amerikanske Bruce Kramer ble det imidlertid en lysende forretningsidé. I et middagsselskap serverte han bacon-syltetøy med geitost-fylte jalapeños til sine kompiser. Responsen uteble ikke, og Kramer ble innstendig oppfordret til å starte kommersiell produksjon.

Kramer tok kontakt med kokken Michael Oraschewsky, og etter prøving og feiling – samt atskillig prøvesmaking – ble det første syltetøyet lansert i 2013.

I starten ble krukker med bacon-syltetøy solgt over disk på ølfestivaler og såkalte food truck rallies, en amerikansk parallell til bondens marked i Norge, i tillegg til nettbutikk. Første driftsår omsatte de for 100 000 dollar.

Innpass hos Walmart

Suksessen ga mersmak, og siden har gutta i TBJ Gourmet ekspandert til flere enn 1 000 restauranter og over 5 500 matbutikker i USA, herunder dagligvaregiganten Walmart. I fjor passerte samlet inntjening tre millioner dollar, litt over 26 millioner kroner.

Tross vedvarende inntektsvekst hadde selskapet netto underskudd på 10 000 dollar i 2018, så det gjenstår å se om de har skutt gullgrisen.

Flere varianter

I tillegg til standardvarianten Classic Bacon Jam har de utvidet sortimentet med smaker som Sweet Chili Bacon Jam, Onion Bacon Jam og Black Pepper Bacon Jam, foruten Honey Habanero og Maple Bourbon for de spesielt interesserte.

Syltetøyet kan blant annet smøres over kyllingvinger, pizza og nygrillet hamburger. Og skal vi tro feinschmeckerne i TBJ Gourmet, kan det til og med brukes i brøddeig og pisket iskrem.

Verdens beste restaurant serverte egg & bacon iskrem

TBJ Gourmet er ikke de første som bruker bacon på en overraskende måte. I 2005 ble The Fat Duck kåret til verdens beste restaurant, og på menyen sto blant annet en egg & bacon iskrem som oppnådde legendestatus blant kokker og matnerder over hele verden.

Egg & Bacon Icecream, Heston Blumenthal (Fat Duck) Skjermbilde fra video

TBJ Gourmet har hittil kokt over 100 000 kilo bacon og solgt over 500 000 krukker av det uvanlige pålegget. Men fortsatt lever store deler av USA lykkelig uvitende om gleden av bacon-syltetøy som smelter på tunga. Nå har selskapet satt seg som mål å få de mest populære variantene inn i samtlige 40 000 matbutikker i USA.

Gir bedre drag på damer

Vil bacon-syltetøy en gang bli å finne i norske butikkhyller? Ifølge en promo fra TBJ Gourmet gjør syltetøyet ikke bare underverker på maten – det egner seg visstnok også til å dra damer:

Annonser
  •  
  •  
  •