Photo by Mito Images/REX (4180199a) MODEL RELEASED Happy couple eating sushi outdoors VARIOUS
Del saken
  •  
  •  
  •  

Med gode vaner kan du få et bedre liv, skriver Psychology Today

Å ta vare på deg selv er viktig for din helse og følelse av velvære, og er også til hjelp for dine omgivelser, mener psykologimagasinet, som mener at folk alt for ofte reagerer på stressende tider med usunn oppførsel.

Magasinet nevner overspising av sjokoladekake, alkohol eller sigaretter som eksempler. Det Kan lett bli uheldige vaner som er vonde å vende.

I stedet lister Psychology Today opp flere forslag til gode vaner som kan gjøre den psykiske helsen din bedre:

Finn tid for deg selv. I stedet for å bekymre deg for hva du ikke kan kontrollere, kan du bruke alenetiden til å finne øyeblikk av glede. Å vite at du har tid satt til side bare for deg selv, kan være nyttig, skriver Psychology Today, og legger til at tilgivelse for deg selv, din familie, eller til og med Gud og personen du tar vare på, kan hjelpe deg med å takle følelser av skyld eller anger.

Skriv

Å skrive i en journal er en måte å ta vare på deg selv, skriver magasinet. Det kan hjelpe deg å helbrede, vokse og trives. Journalskriving hjelper til med å bringe orden til dine dypeste tanker og frykter. Å skrive ting ned skaper orden ut av kaos.

Og mer skriving: Skriv ut din kreative side. Ekspressiv kunstterapi kombinerer psykologi og den kreative prosessen for å fremme emosjonell vekst og helbredelse. For noen er musikk og kunst terapeutiske verktøy som kan bidra til å oppnå personlig vekst og transformasjon.

Nyt maten

Nyt mat. Å spise mens du ser på TV, leser et magasin, teksting eller surfing på nettet er vanlig, men det er en dårlig vane for helse, mener psykologene. Når du spiser, prøv å være oppmerksom på hva du smaker, lukter, berører, hører og ser. Dette kalles “mindful eating»

Og så det vanlige rådet fra psykologer og helsearbeidere på så mange områder: Tren. Finn en fysisk aktivitet du liker! Slapp av i en yoga-økt eller lindre stresset ditt ved å løpe eller gå. Trening er en fin måte å oppdatere kroppen din og hjelpe hjernen til å jobbe mer jevnt.

Å sove godt er også et råd som brukes mot mye. Du kan kanskje vite at 7 til 9 timers søvn er anbefalt mengde for voksne. Søvn påvirker mange områder av livet, inkludert helse, smerte nivå, minne, vekt og humør, skriver Psychology Today.

 

  •  
  •  
  •