En mann løper opp en «gostra», en stang dekket med fett, under den religiøse høytiden St. Julian, utenfor Valletta, Malta. REUTERS/Darrin Zammit Lupi
Del saken
  •  
  •  
  •  

Det er aldri er for sent å begynne å trene konkluderer NTNU-forskere. En forbedring fra dårlig til god kondisjon kan halvere risikoen for demens.

Rundt 90.000 mennesker har demens i Norge, og antallet forventes å øke i takt med eldrebølgen. Det finnes heller ikke medisiner mot demens per i dag skriver Nettavisen.

Gode nyheter for de i dårlig form

– Hvis du forbedrer kondisjonen din fra dårlig til god, så halverer du risikoen for å få demens, sier NTNU-forsker Atefe Tari ved Cardiac Exercise Research Group (CERG), til Nettavisen.

Les også: 10 tiltak som hjelper deg igang med treningen 

Unik studie

– Det finnes mange studier som har vist at god kondisjon har beskyttende effekt mot demens, men det som er unikt for denne studien, er at vi har målt kondisjonen til deltakerne to ganger over ti år – lenge før de ble syke. Da så vi virkelig effekten av å forbedre kondisjonen sin, forklarer Tari.

Hvis man allerede er i god form, er det noe effekt da?

– Ja, det er det. Men de som er dårligere trent vil jo komme raskere i bedre form, mens de som allerede har god kondisjon må trene mer for å øke kondisjonsnivået, sier forskeren.

Les også: Treningstips for de som er 40, 50 og 60 år

Tre risikofaktorer for Alzheimer

  •  Alder, det er svært uvanlig å utvikle demens hvis man er under 65 år
  •  Arv, det er kun noen få sjeldne varianter av sykdommen som er arvelig
  •  Mennesker med downs syndrom har økt risiko

Les også: Korte, intensive treningsøkter ga stor helseeffekt

  •  
  •  
  •