Del saken
  • 340
  •  
  •  

Det amerikanske selskapet Procter & Gamble ber menn om å barbere vekk sin «giftige maskulinitet» i en ny reklamekampanje for barberblad fra Gillette. I reklamen kan man se menn som griller og menn som trakasserer kvinner, avløst av nyhetsrapporter om #metoo-saker. 

Den nye reklamen fra Gillette skal angivelig oppfordre menn til å revurdere seg selv, sin oppførsel og måten de oppdrar sine sønner på. 

I reklamefilmen ser man menn som slåss, og menn som står ved grillen og trakasserer kvinner. Videre er reklamen krydret med ulike nyhetsklipp omhandlende de omdiskuterte #metoo-sakene.

I en kommentar til Wall Street Journal sier direktør Pankaj Bhalla i Gillette at reklamen skildrer hvordan menn i USA må forandre seg.  

– Dette er en viktig samtale å ha, og som et selskap som oppfordrer menn til å være på sitt beste, føler vi oss nødt til å både adressere det, og å agere på egen hånd, sier Bhalla.

– Vi tar en realistisk kikk på det som skjer i dag, og ønsker å inspirere til endring ved å anerkjenne at det gamle uttrykket «gutter er gutter» ikke er en unnskyldning. Vi vil holde oss selv til en høyere standard, og håper at mennene vi tjener vil bli med på denne reisen for å finne frem til vårt beste sammen.

Reklamen har umiddelbart vekket reaksjoner, og flere skriver på sosiale medier at de ikke lenger vil kjøpe Gillette-produkter.

– Jeg undersøker ethvert produkt laget av Procter & Gamble, kaster det jeg har i søpla, og vil aldri kjøpe noen av dem igjen, før alle involvert i denne reklamen fra topp til bunn får sparken, og selskapet utsteder en offentlig beklagelse, skriver en Twitter-bruker.

  • 340
  •  
  •