Koalabjørner sover 18 timer i døgnet. Det er nok i det meste laget for oss. Pixabay. Foto: PixelAnarchy
Del saken
  • 1
  •  
  •  

Arbeidsgivere som ønsker seg sunne, glade og produktive ansatte bør utsette arbeidsdagen med minst én time, ifølge den britiske søvnforskeren Paul Kelley.

Kelley er forfatter av boka Body Clocks, hvor han beskriver ulike mennesketyper utifra hvordan den biologiske klokken vår fungerer, ifølge en ny artikkel i Nettavisen.

For de ekstreme av oss, som liker oss i de sene nattetimer, er det ikke naturlig å stå opp før langt ut på ettermiddagen. Omvendt: Morgenfugler syns kanskje det er greit å stå opp kl. 5 om morgenen. Poenget er: Hvis vi ignorerer det som er vår naturlige døgnrytme kan det faktisk ha negative konsekvenser for helsen vår.

Kelley har tidligere argumentert for at skoleungdom bør starte dagen senere. Akershus fylkeskommune ville i fjor starte et forsøksprosjekt med en times senere skolestart på utvalgte skoler. Dette skapte diskusjoner med ganske høy temperatur, og prosjektet ble så vidt vi vet skrinlagt. Dere får korrigere oss hvis vi tar feil, men dette skjedde i alle fall på skolen denne skribenten gikk på.

Å starte klokken 10 passer flest
Hvis vi ønsker å maksimere effektiviteten til arbeidsstokken, er kl. 10 det beste tidspunktet. Morgenfuglene har ennå ikke rukket å bli trøtte, og natteravnene vil også fungere greit i de fleste timene av arbeidsdagen.Det vil ikke passe alle, men det vil gi det beste totalresultatet.

Tilpass arbeidsdagen til den biologiske klokken
Mange får for lite søvn. Ifølge Folkehelseinstituttet har en tredjedel av nordmenn ukentlige søvnplager. Dette kan reduseres hvis vi flytter på arbeidsdagen, sier Kelley:
– I den vestlige verden får voksne i snitt 6,5 timer med søvn hver natt i løpet av arbeidslivet, mens forskning viser at vi trenger minst 8.

Ikke alle kan «tilpasse arbeidsdagen», mange har fast oppmøtetid eller begrenset fleksitid, og noen jobber i skiftordninger etc. Men for de som faktisk har denne muligheten er det smart å lytte til kroppen.

Men pass på:  For mye søvn er heller ikke bra for oss.

  • 1
  •  
  •