Illustrasjonsfoto: Pixabay
Del saken
  •  
  •  
  •  

Forbrukertilsynet har igjen sjekket innlegg og markedsføring hos influensere. Nå sendes brev til influensere og klinikker for markedsføring av kosmetiske behandlinger.

17 klinikker og 16 påvirkere ble sjekket i aksjonen, og fokuset denne gangen var på grovere behandlinger.

Av dem Forbrukertilsynet har tatt opp sak med er det fire klinikker og en påvirker.

– Påvirkerne, som klinikkene har brukt for å markedsføre behandlingene, har også mottatt et orienteringsbrev hvor de oppfordres til å ha et bevisst forhold til alderen på sine følgere, og hvilke samarbeid de velger å inngå, heter det fra Forbrukertilsynet.

Bedt om å redegjøre for innlegg om rumpeoperasjon 

Det groveste tilfellet som ble funnet var et innlegg om en rumpeoperasjon, hvor Forbrukertilsynet i første omgang har bedt påvirkeren om å oppklare et par ting i forbindelse med innlegget.

– Vi har bedt om klarhet i om innlegget er markedsføring, og oversikt over alderen på følgerne hennes. Hvis det viser seg at det er markedsføring, og hun har mindreårige følgere, vil vi ta saken videre, sier Tonje Hovde Skjelbostad hos Forbrukertilsynet.

Tilsyn fungerer

Klinikkene som mottar brev har blant annet brukt påvirkere med mindreårige følgere til å markedsføre behandlinger som fillers, Dermapen og medisinsk peeling.

Et av brevene omhandler også manglende merking av reklame.

Imidlertid viser aksjonen at de som fikk brev etter tilsynsaksjonene i fjor har blitt bedre i perioden markedsføringen ble gjennomgått.

– Det virker som påvirkerne og klinikkene er blitt mer bevisste på hva de legger ut, og er mer kjent med regelverket. Etter denne aksjonen er det tydelig at det fungerer med jevnlige tilsyn, det er vi glade for, sier Skjelbostad.

Ber om tips fra publikum

I fjor lanserte Forbrukertilsynet en veiledning om markedsføring av skjønnhetsprodukter og behandlinger i sosiale medier, med formålet å gjøre informasjonen om regelverket mer tilgjengelig.

Denne veilederen er nå oppdatert med ny praksis etter at Forbrukertilsynet har tatt opp flere saker med påvirkere og klinikker for problematisk markedsføring.

Skjelbostad oppfordrer forbrukere til å sende inn tips hvis de kommer over markedsføring som kan være i strid med regelverket.

– Kommer du over en påvirker eller klinikk vi burde ta en nærmere titt på, er det bare å sende oss en melding på Instagram, sier hun.

  •  
  •  
  •