Photo by Mito Images/REX (8614278a)
Del saken

NorgesGruppens tall viser en økning på 20 % vegetariske og veganske produkter.

Men de utgjør fremdeles en liten del av totalsalget, skriver NorgesGruppen i en pressemelding.

–Vi har solgt over 4 millioner vegetarprodukter hittil i år. Det er mer enn i fjor, men totalt sett utgjør vegetar og veganske produkter en liten andel av den totale omsetningen, forklarer leder for innovasjonsavdelingen i NorgesGruppen, Kristine Hartviksen.

Over 60 prosent av salget er alternativer til tradisjonelle meieriprodukter. Særlig vegansk is har hatt en god vekst de siste årene.

Urbane og unge handler mest plantebasert

Vegetar og veganprodukter er mest populært hos aldersgruppen under 30 og 30-39.

– Vi ser at det er en klar trend bland unge og urbane å spise mer plantebasert. Oslo og Trondheim er de byene vi selger mest vegetar og veganske produkter, forklarer Hartviksen.

NorgesGruppen har i dag et sted mellom 250 og 300 vegetar- og veganprodukter i sitt sortiment, og økt salg av disse produktene er i drevet av nylanseringer og eksisterende produkter.