Foto: Ørn Borgen / NTB scanpix
Del saken
  •  
  •  
  •  

Høsten er i anmarsj, og for mange av oss forsvinner energien gradvis etterhvert som dagene blir kortere og kaldere. 

– Det er mange årsaker til at folk kan kjenne seg slappere om høsten, og det skal jo for så vidt også være slik. Vi strutter ikke av like mye energi om høsten og vinteren som vi gjør om sommeren, sier Gunn Helene Arsky, som er selvstendig ernæringsfysiolog cand. scient, skribent og yogalærer, til KK. 

4 grunner til at du føler deg mer sliten

1. D-vitaminmangel

D-vitamin-nivåene våre ligger lavere i vinterhalvåret, og det har vært spekulert om ikke dette forårsaker såkalte vinterdepresjoner. Rundt halvparten av alle nordmenn lider av D-vitaminmangel, som er en av våre mest vanlige mangelsykdommer. Dette kan føre til slapphet, svekket immunforsvar, depresjon og leddsmerter. Derfor er det anbefalt å ta vitaminstilskudd.

2. Mindre lys

Om høsten blir dagene kortere, og i de få timene vi har med dagslys er vi gjerne på jobb. For å føle deg mer opplagt om høsten kan du jo prøve å komme seg ut i dagslyset, spesielt på morgenen eller formiddagen.

Les også: Tegn på vinterdepresjon, og tips til behandling

3. Forkjølelse 

Mange blir også forkjølet, noe som legger en ekstra demper på aktivitetsnivå, dagsform og energi. Man blir gjerne enda mindre aktiv når man fra før føler seg sliten og slapp.

4. Usunt kosthold og mindre aktivitet

Når det er mørkt ute kan det bli vanskeligere å komme seg ut i aktivitet. Det kan også være fort gjort å spise mer usunn mat. Det anbefales av KK at man bør spise grovt brød med mye fiber, kylling, egg, fisk og «grove» grønnsaker som gulrot eller brokkoli, samt at man bør drikke mye vann, minst to liter eller til urinen er svært lys, for å nevne noe.

  •  
  •  
  •