Illustrasjonsbilde pixabay
Del saken
  •  
  •  
  •  

Du kan bli avhengig av sukker, noe som kan være svært uheldig for kroppen. 

Sukkeravhengighet kan sammenlignes med avhengighet av nikotin og tyngre narkotiske stoffer.

– Sukker er som et rusmiddel for hjernen, sier professor Aina Ravna ved Det helsevitenskapelige fakultet UiT, til Forskning.no.

Slik virker det 

I munnen vår har vi såkalte sukkerreseptorer som aktiverer belønningssystemet i hjernen når vi spiser sukker.

Sukkeret går deretter inn i blodomløpet via fordøyelsen og ender opp i opiatsystemet i ryggraden. Opiatsystemet er kroppens eget smertestillende senter, og det er dette systemet som gjør oss utsatt for avhengighet ovenfor morfin og heroin.

Illustrasjonsbilde pixabay

5 tegn på at du er sukkeravhengig 

1. Det første du har lyst på om morgenen er noe søtt

Du klarer ikke å starte dagen godt, uten det ekstra sukkeret i havregrøten. Kanskje legger du til en sjokoladebar mellom frokost og lunch?

2. Humørsvingninger

Når blodsukkeret vårt svinger, svinger også humøret. Sukkeret blir en slags quickfix på både humør, energinivå og generell velvære.

3. Småspising

Du momser hele dagen. Et ustabilt blodsukker krever tilgang på mat for å ikke droppe for mye.

4. Kos handler om søtsaker

Når du tenker på kos, så tenker du automatisk på godteri og kaker.

5. Du klarer ikke å «bare spise en»

Du klarer rett og slett ikke å forholde deg til små mengder søtsaker, men sluker hele posen.

Hvordan kvitte seg med søtsuget? 

Å spise regelmessig, nok sunn og god mat, samt kutte ut småspising er første steg til å stabilisere blodsukkeret og gjøre det enklere for kroppen din å motstå sukker.

Å ha gode rutiner rundt mat er viktig for å unngå sukkerfellen:

1. Gjør måltidene til en vane

Spis gode, mettende måltider regelmessig.

2. Sørg for at du ikke er sulten

Når kroppen mangler energi er det lett å gå i sukkerfella. Å sørge for at man faktisk ikke er sulten er et godt sted å starte.

3. Gå for sukkerfrie løsninger.

Dersom det kriges som verst i hodet, ta deg en proteinbar, frukt eller andre sukkerfrie alternativer.

For et ekstra boost kan kromtilskudd kan fungere for enkelte, men er ikke vitenskapelig bevist. Kanskje holder placeboeffekten for deg?

  •  
  •  
  •