Foto; Pixabay/ congerdesign
Del saken
  • 33
  •  
  •  

Msn Livsstil har presentert 15 områder der sjokolade rett og slett er sunt. Etter å ha lest disse kan du spise sjokolade med bedre samvittighet enn før, men husk: Sjokoladespising har også en negativ side dersom den overdrives. Her er imidlertid de positive sidene ved sjokoladespising:

I følge en svensk rapport har kvinner som spiser mer enn 45 gram sjokolade hver uke, 20% mindre risiko for å få slag.

I følge en studie kan det å spise en liten del med mørk sjokolade hver dag forhindre hjertesykdommer. En italiensk studie fra 2005 avslørte at det å spise en liten del sjokolade hver dag kan hjelpe for å kontrollere insulinnivået.

Mørk sjokolade er godt for huden og kan beskytte mot UV-stråler fra solen.

Teobrominen som finnes i sjokolade vil senke aktiviteten i vagusnerven, den delen av hjernen som gjør at vi nyser.

I 2008 utførte forskere ved Harvard et studie hvor de ba folk spise mer sjokolade i to uker. Resultatet viste at blodtilstrømningen til de som var med i studie ble bedre. 

Siden sjokolade forbedrer blodtilstrømningen, fant forskere ved universitetet i Reading i 2011 ut at det også kan forbedre blodtilstrømningen til netthinnen, noe som kan forbedre synet.

I følge forskere ved Harvard kan det å spise sjokolade gi opptil to år ekstra i levetid. Den franske kvinnen Jeanne Louise Calment, som levde 122 år, spiste mørk sjokolade hver dag.

I følge forskning fra Universitetet i København er mørk sjokolade veldig mettende, så hvis du spiser en liten bit kan det hjelpe deg til å spise mindre av annen mat og godteri.

I følge sveitsiske forskere kan det å spise mørk sjokolade redusere stresshormonnivået vesentlig.

En forsker fra universitetet i Nottingham avslørte at det å drikke kakao øker blodtilførselen til hjernen, noe som forbedrer hjernefunksjonaliteten i to til tre timer.

Sjokolade kan hjelpe til å redusere kolesterolet. I følge en studie fra universitetet i Illinois, er det flavonene i mørk sjokolade som reduserer kolesterolnivået.

I søramerikanske og europeiske kulturer er det vanlig å behandle diare med kakao. I følge forskere ved et institutt ved Children’s Hospital, Oakland, USA, vil flavonene i sjokoladen kombinert med protein, regulere væskesekresjon i tynntarmen, noe som hjelper til å roe ned magen.

Mørk sjokolade er en av de beste kildene til antioksidanter som polyfenoler, flavanoler og katekiner.

En finsk studie fant ut at sjokolade reduserer stressnivåene hos gravide kvinner. Babyene var også mer aktive og smilte mer.

https://www.msn.com/nb-no/helse/other/15-overraskende-måter-sjokolade-er-sunt-for-deg/ss-AAcCihj#image=16

  • 33
  •  
  •