illustrasjonsfoto: Foto: Sara Johannessen / SCANPIX
Del saken

Helsedirektoratet anslår at en million nordmenn er rammet av pollenallergi – det tilsvarer 20 prosent av befolkningen.

Tidligere beregninger viser at det koster det norske samfunnet opp mot ti milliarder i året, skriver VG, som har snakket med tre personer som jobber innen helsesektoren som alle plages av allergier.

Gode råd fra allergikere

Ingrid Rudnes er sykepleier og helsefaglig rådgiver i Norges Astma- og Allergiforbund. Hun er allergisk mot bjørkepollen, gress, or, hassel og salix. Til VG sier hun at hun er nøye på å ta medisinen som legen sier hun skal ta, og hun tar også mye mer hensyn til vær og vind under pollenperioden, enn hun gjør ellers i året. Hun sjekker spredningen av pollen og venter ofte med joggingen til sent på kvelden. Fra mars bruker hun solbriller, som forhindrer en konstant kløe i øynene, og hjemme lufter hun minst mulig.

Kirsten Rokstad er allmennlege og allergisk mot all slags pollen, støv og hvitløk. Hvitløksallergien er den klart alvorligste, og førte til at hun fikk allergisk sjokk, som skapte pusteproblemer og medført sykehusinnleggelse. Pollen og støv håndterer hun ganske greit med nesespray, øyedråper og tabletter.

Tom Ole Øren er allmennlege. Han er allergisk mot støv. Der det er mulig å fjerne tekstiler som samler støv, gjør han det. På jobbrelaterte reisene tar han allergitabletter. «Det er helt nødvendig. Det går helt fint så lenge jeg er bevisst på omgivelsene mine og har tabletter tilgjengelig», sier han til VG.

Slik er pollenvettreglene

Astma og allergiforbundet har utarbeidet gode råd som de kaller  pollenvettreglene. De gjengis av VG, og lyder slik:

– Ta medisin etter legens anvisninger. Start i tide før symptomene blir for sterke. Medisinene skal tas regelmessig og forebyggende, selv om du på enkelte dager har få eller ingen plager.

– Ta hensyn til egen allmenntilstand, særlig ved fysiske kraftanstrengelser. Vær forsiktig med hard trening ute når spredningen er på sitt sterkeste. Vær obs på mulige kryssreaksjoner fra frukt og grønt. Alkoholinntak kan forverre symptomene.

– Vask ansikt og hender når du har vært ute. Skyll håret og skift putevar før leggetid. Det hjelper å dekke til håret og å bruke solbriller ute.

– Ekstra rengjøring kan redusere konsentrasjonen av pollenpartiklene som har samlet og festet seg på overflater og i tekstiler. Pollen fester seg lett til støv og virvles opp.

– Unngå lufting med vindu/dører, når pollenutslippet er størst, fra morgen til ut på ettermiddagen. På dager med fint og varmt vær vil det også være mye pollen på kvelden. Luft sent på kvelden eller natten til tidlig på morgenen, men med måte – det slipper alltid pollen inn. Tørk klær inne.

– Skift filtre i ventilasjonssystemer før og etter pollensesongen. Hold bilens dører, soltak og vinduer lukket, sjekk om du må skifte pollenfilter i bilen.

– Pollen fester seg i pelsen på kjæledyr, dusj eller børsting hjelper (utendørs).

– Informer gjerne omgangskrets, arbeidsgiver m.fl. om sykdommen slik at de forstår, kan ta hensyn og tilrettelegge. Studenter kan søke om forlenget eksamenstid.

Ta ferie fra pollenspredningen/pollenplagene – høyt til fjells, langs kysten, eller i utlandet der hvor spredningen kan være mindre.

– Pollenmaske som dekker nese og munn minsker innånding av pollen. Pollennett kan plasseres over vinduer og dører og slipper inn mindre pollen i boligen.