Kvinne trener i treningsstudio - øvelse squat puls. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix NB! MODELLKLARERT
Del saken
  •  
  •  
  •  

Trener du kun for å holde kroppen igang og være i form, bør du korte ned økten og øke intensiteten.

– Faktisk bør du ikke tilbringe mer enn 45 minutter på trening, har personlig trener Helle Luxe tidligere sagt til KK.

Dersom du trener styrke, kan det da være greit å starte med ben, før du kjører enn øvelse på bryst, rygg og kanskje mage, før du igjen kjører ben. Da har nemlig muskulaturen i benene fått pausen den trenger, og du har holdt intensiteten oppe.

– Verre er det ikke. Du har færre pauser, som gir deg høyere intensitet på treningen og du sparer tid. Jeg blir lite imponert over de som oppholder seg på treningen mer enn 45 minutter for å si det sånn. Har jeg brukt opp mot en time vet jeg at jeg har unna sluntret og tatt meg for god tid, sier personlig trener Hege Bornstein til KK. 

Les også: Styr unna disse kostholdsrådene

Målsetning

Noen trenger kanskje å trene i enda kortere tid.

– For en person som bare vil bruke kroppen og effektivt få opp pulsen, kan man fint gjennomføre en økt på 20-30 minutter. Det kommer helt an på hva slags målsetning man har for treningen sin. En «god» økt kan være alt fra kort til lang, avhengig av hva slags utbytte man ønsker, sier personlig trener Julie Rafoss.

  •  
  •  
  •