Foto: Sara Johannessen / SCANPIX
Del saken
  •  
  •  
  •  

Med tre enkle øvelser kan du trene deg selv til å snorke litt mindre.

Dersom du snorker, så kan livskvaliteten din bli påvirket i negativ retning. Ikke minst om du lider av såkalt søvnapné, eller pustestopp. Folk med denne lidelsen kjenner seg gjerne trøtte og slitne på dagtid. 

Les også: Svensk studie: Søvnmangel kan skade hjernen

Det finnes faktisk trening som kan hjelpe deg til å snorke mindre. Det dreier deg om trening av små muskler i ansiktet. Ifølge The Telegraph er det spesielt tre øvelser du kan foreta deg for å trene deg selv til å snorke mindre.

  1. Fold tungen inn mot den bløte ganen. Før deretter tungen frem igjen, og press den mot baksiden av fortennene. Gjenta noen ganger.
  2. Åpne opp munnen så mye du kan og si «aaah» i 20 sekunder.
  3. Strekk tungen så langt ut av munnen du kan. Trekk pusten dypt og lag en høy lyd i cirka 30 sekunder.

Gjenta de tre øvelsene i cirka fem minutter hver dag. 

Det fremgår av nylig forskning at snorkere og pasienter med søvnapné kan ha fordel av å trene opp tungen og ansiktsmusklene. Ifølge overlege og forsker Harald Hrubos-Strøm ved Ahus snorker så mange som 30 til 40 prosent av befolkningen. Dessuten estimeres det at rundt én av ti voksne har søvnapné.

Snorking i seg selv er ikke farlig, men det kan ved noen tilfeller være et tegn på sykdom. Eksempelvis om man får pustestopp flere ganger i løpet av natten. Det kan være lurt å oppsøke lege, dersom snorkingen påvirker din livskvalitet. 

Ellers finnes det flere ting man kan gjøre for å unngå snorking. Man bør slanke seg om man er overvektig, man bør unngå alkohol, sovemedisiner og antihistaminer, etablere gode søvnrutiner og ligge på siden fremfor på ryggen. 

Kilde: KK

  •  
  •  
  •