Selv en som smiler hele tiden kan lide av depresjon. Pixabay. Foto: DzeeShah
Del saken
  • 44
  •  
  •  

Er du en person som utad alltid fremstår som blid og med alt under kontroll, mens du innvendig føler deg trist og motløs? Da lider du muligens av det som kalles «smiling depression».

Dette rammer ofte de som er i ferd med å bli utbrent av stress og har mistet gleden i livet, forklarer spesialist i psykiatri Bodil Andersen til KK:

– De har den holdningen at de bør kunne klare hverdagen. Ofte reflekterer de ikke over hvordan de har det før de kanskje bryter sammen en dag. De stiller store krav til seg selv, har rigide leveregler og er veldig opptatt av hva de bør og skal (…) De er ikke i kontakt med seg selv.

Symptomer på denne formen for depresjon kan være angst, frykt, sinne, trøtthet, irritasjon, fortvilelse, dårlig selvbilde og en følelse av håpløshet. Man kan ha ett eller flere av disse symptomene. Hvis man er hardt rammet kan slik depresjon føre til selvmordstanker.

Mange takler depresjon ved å drukne seg i jobb, alkohol, mat, shopping eller overdreven trening. Slik slipper man å kjenne på de ubehagelige tankene. Det hadde vært sunnere å åpne seg for andre og snakke om problemene. Men mange er opplært til ikke å vise sine intime følelser, særlig ikke når man sliter.

Her er en liste over 7 ting du kan gjøre om du føler deg deprimert:
1: Aller først må du spørre deg selv hvordan du har det, forstå hvorfor og akseptere at du er deprimert.
2: Minn deg selv på at dette er normale følelser, og at det fins en underliggende årsak. Vær åpen om hva du føler og tenker.
3: Jobb med selvbildet ditt, ikke vær for hard mot deg selv.
4: Finn ut hva du må endre på for å bli glad igjen.
5: Sett ord på følelsene. Velg en person du stoler på som du vet kommer til å lytte.
6: Husk at ingen er perfekt, heller ikke du. Legg lista litt lavere, still mer realistiske krav til deg selv.
7: Det kan være vanskelig å komme ut av en depresjon på egen hånd. Søk hjelp hvis du føler behov for det!

  • 44
  •  
  •