Foto: Kenzo TRIBOUILLARD / AFP
Del saken
  •  
  •  
  •  

En doktorgradsavhandling hevder at debatter på Facebook er dominert av selvhevdelse og moral, fremfor argumentasjon.

– Det er svært lite argumenterende debatt som underbygger deltakernes standpunkter. I stedet er kommentarfeltene preget av deltakere som vil vise fram egne meninger og moralske posisjoner, men uten å invitere til videre diskusjon, sier språk- og medieforsker Ida Vikøren Andersen til Klassekampen.

Hun leverte nylig inn en doktorgradsavhandling, der hun har analysert kommentarfeltene under flyktningkrisen.

Media har sluttet med kommentarfelt under egne artikler. Men de har fremdeles åpnet for debatt på Facebook. Andersen har analysert tolv skandinaviske mediehus, deriblant NRK, Dagbladet, VG og Aftenposten.

Les også: Dette skjedde da jeg tok pause fra Facebook

Hennes konklusjon er entydig: Sosiale medier fungerer svært dårlig som demokratibyggende arena.

Folk bruker Facebook for å fremme seg selv og sin egen moral, og det er lite argumentasjon. Innleggene er sjelden saksorienterte og de bærer mer preg av utskjelling og sjikane. En føler seg moralsk overlegen, og tar alle virkemidler i bruk, slik som fornærmelser, latterliggjøring, ironi og sarkasme.

– For deltakerne handler det mer om å få komme til uttrykk med subjektive meninger enn å argumentere for sitt syn og underbygge standpunkter. Alle snakker, men det er få som argumenterer og viser vilje til å lytte til hverandres argumenter.

Debatten dreier seg mye om ens personlige integritet og moral, enn hvem som har gode argumenter.

Les også: Dropp Facebook hvis du vil ha bedre karakterer

– Sosiale medier oppleves som en arena som gir anledning til å skape et slags autentisk selv, sier hun, og legger til:

– Det paradoksale er at når noen blir møtt med det som framstår som helt legitim kritikk og motstand, så kan det bli oppfattet som upassende eller som personhetsing.

Andersen sier videre at Facebook har gitt alle muligheten til å ytre seg. Men hun stiller spørsmål om disse debattene på sosiale medier gir nye perspektiver, eller om saker blir bedre belyst.

  •  
  •  
  •