Foto: Pixabay.com
Del saken

Forretningsfilosofien til datingapper er et kynisk spill i kampen om penger. Store penger.

– I starten slenger de opp masse flotte profiler. Også mottar du hjerter fra attraktive folk som gjør sitt for selvtilliten, sier en 45 år gammel mann til NRK.

Han mistet sin kone og gjorde som mange andre, opprettet en profil på en datingapp og forsøkte seg på et treff. Før kjente han mange som hadde suksess på nettdatingtjenester, men i dag mener han alt er forandret.

– Hun hadde satt av 20 minutter til møtet! Da ble jo alt helt fjernt, sier han, og tror det er de store pengene som ligger bak:

– Romansen er borte. Folk tar seg ikke tid. De eneste som tjener på dette destruktive spillet er teknologigigantene, sier han, og mener det er en ny forretningsmodell. En modell som nyter godt av dagens datingkultur og samtidig påvirker den.

Antallet enslige er økende ikke bare her hjemme, men det er også internasjonalt trend.

Les også: Nettdating: – En skuffet kvinne får svar fra psykolog

– Teknologiselskapene har funnet en gullgruve i vår endrede demografi. På lang sikt jobber også trenden for selskapene, med flere single, sier økonomikommentator Sindre Heyerdahl i E24. 

Heyerdahl har studert utviklingen og ser at konkurransen blir tøffere. De kjemper om brukernes personopplysninger, datingappene er en del av  tech-selskapene for å samle inn metadata.

Les også: 66 % mener nettdating åpner for dårlig oppførsel

– Kunnskap om deg som de kan bruke selv eller selge videre, sier Heyerdahl, og legger til:

– Det pågår nå en gjørmekamp hvor de fleste IT-gigantene prøver å få en bit av hverandres marked. Vi ser det i bruken av markedsrettede og kompromissløse algoritmer.

Det er fordi det trengs store mengder data, skal denne forretningsmodellen være lønnsom.