Del saken
  • 756
  •  
  •  

Den britiske supermarkedkjeden Waitrose har trukket tilbake «rasistiske» påskeender av sjokolade, etter en klagestorm fra sinte kunder.

Waitrose har i sitt godterisortement i forkant av årets påskefeiring introdusert en trio sjokoladeender, en av melkesjokolade, en av hvit sjokolade, og en av mørk sjokolade, alle merket med kallenavn i form av adjektiver. Melkesjokoladeanden var «fluffy», den hvite «crispy», og den mørke «ugly», eller stygg.

Klagestormen til Waitrose dreier seg nettopp om at det er den mørkebrune andungen som beskrives som stygg. En del har hevdet at dette er rasistisk, ifølge The Telegraph.

Klagene resulterte i at supermarkedkjeden midlertidig trakk tilbake produktene fra butikkhyllene, mens de redesignet innpakningen. 

Les også: Ansiktsmasker av kull stemples som rasistisk

Opprørthet

Kallenavnene er tilsynelatende basert på H.C. Andersens eventyr Den stygge andungen, som handlet om en liten brun andunge, som ble mobbet og ekskludert av de andre andungene, før han oppdaget at han slett ikke var en andunge, og i stedet vokste opp og ble en vakker, hvit svane.

– Vi er veldig lei oss for enhver opprørthet forårsaket av navnet på dette produktet, det var absolutt ikke vår intensjon å forårsake noen krenkelser. Vi fjernet produktet fra sortimentet for flere uker siden mens vi forandret merkingen, og våre andunger er nå tilbake til salgs, sier en talsperson for Waitrose.

  • 756
  •  
  •