Bob Geldof under en konsert med The Boomtown Rats i London. Dato er ikke oppgitt, men det må være tidlig på 80-tallet. Foto: Andre Csillag/REX
Del saken

Bob Geldof er for de fleste mest kjent som som aktivist og mannen bak Live Aid. Han ble adlet for sitt arbeid, men siden han er irsk statsborger har han ikke rett til å kalle seg «sir».

Men Geldof ble først kjent som frontfigur og låtskriver for det irske bandet The Boomtown Rats.

The Boomtown Rats var en del av new wave-retningen, med klare røtter i punken men også inspirert av ska, reggea, og etterhvert annen etnisk musikk.

Bandets debuterte med albumet «The Boomtown Rats» i 1977. Albumet gjorde brukbar suksess og nådde 18. plass på UK Albums Chart. Etter en turne som oppvarmingsband for «Tom Petty and the Heartbreakers» ble Lookin’ After No. 1 første new wave single som kom inn på BBCs faste spillelister og også fremført på Top of the Pops.

Singelen nådde 2. plass på de irske listene og solgte brukbart i UK også. Andre kjente låter fra debuten er knallsterke Mary of the 4th Form og en personlig favoritt, bluesinspirerte Close as You´ll Ever Be.

«A Tonic for the Troops» kom ut i 1978 og ga The Boomtown Rats enda større popularitet. Den inneholdt blant annet hiten Rat Trap, tidenes aller første listetopp i UK fra et såkalt new wave band. Forklaringen på bildet av John Travolta er at Rat Trap skjøv velkjente Summer Nights fra filmen «Grease» ned fra listetoppen…

Også singlene She’s So Modern og Like Clockwork solgte bra.

Musikken var fortsatt rotfestet i punken, men rytmisk og melodiøs og tydelig inspirert av flere ulike stilarter.

Gjennombruddet

Det virkelig store gjennombruddet kom i 1979 med albumet The Fine Art of Surfacing, og singelen I Don’t Like Mondays som toppet listene i UK, Australia, Irland og Sør-Afrika. Denne ble også fremført på Live Aid. Andre kjente låter fra albumet er Diamond Smiles og Someone’s Looking at You. Albumet var sterkt inspirert av et lengre opphold i USA, og I Don’t Like Mondays handler om en skoleskyting i California.

2. februar 1981 besøkte The Boomtown Rats Chateau Neuf i Oslo, hvor en 12 år gammel utgave av undertegnede fikk oppleve bandet live mens de var på topp. En kuriositet er at jeg noen år senere giftet meg samme dato, uten sammenheng forøvrig!

Forøvrig var det en knallsterk samling artister som spilte på Chateau Neuf denne perioden, ikke bare i 1981 men også i 1980 hvor selveste AC/DC var et høydepunkt.

Bandet utviklet seg i stadig mer melodiøs og rytmisk retning, og den etniske inspirasjonen ble nesten litt for tydelig på albumet «Mondo Bongo» fra 1981. Punken var nå død og begravet. Kvaliteten på låtene spriker voldsomt, og kritikere var splittet. Men de nådde faktisk 6. plass på de britiske albumlistene, og fikk en hit med reggae-inspirerte Banana Republic. Sangen var et angrep på irske myndigheter, som hadde nektet The Boomtown Rats å opptre i hjemlandet. Men det var også glimt av storhet, som i vakre Fall Down.

Bandet ga ut to album til etter «Mondo Bongo», men de ble dårlig mottatt av både kritikere og publikum. Bob Geldof spilte hovedrollen i filmatiseringen av Pink Floyd The Wall (1982) hvor han også fremførte mange av sangene.

Skuespiller og aktivist

Så kom Band Aid i 1984, og Bob Geldof skrev låta Do They Know It’s Christmas? sammen med Midge Ure fra Ultravox. Dette er en av tidenes mest solgte singler. 13. juli arrangerte Geldof og Ure Live Aid. Hovedarrangementet var på Wembley stadion i London, men det ble også holdt konserter samtidig i Philadelphia, Sydney og Moskva. Konserten ble TV-overført til 150 land.

Bob Geldof er utnevnt til æresmedlem i Order of the British Empire, og fikk i 2005 en Brit Award for sitt «enestående bidrag til musikken».

Her er Bob Geldof og The Boomtown Rats med Someone’s Looking at You. (Trykk på linken ikke på bildet).