Italiensk blackamoor bord. Promobilde, illustrasjonsfoto Vinterior.
Del saken
  •  
  •  
  •  

– Jeg håper vi slipper å se utstillingsvinduer med rasistiske undertoner i Oslo i tiden som kommer, sier Benedicte Haraldstad Frostad.

Hun bor på Bislett, og ble i helgen «sjokkert over å se to blackamoors utstilt i vinduet til Bislett blomster», skriver Vårt Oslo.

– Jeg håper dette ikke blir en trend fremover. Jeg vet ikke om butikken kjenner konteksten rundt blackamoors og har fått med seg blant annet reaksjonene verden over da italienske Vogue og Dolce & Gabbana brukte blackamoors i 2011 og 2012, sier Frostad.

Blackamoor er ifølge Wikipedia en europeisk kunststil fra tidlig moderne tid som fremstiller svært stiliserte skikkelser, vanligvis mannlige afrikanere, på en eksotisk og/eller underdanig måte. Blackamoor finnes innen skulptur, smykker, møbler og dekorativ kunst.

Museum

Rune Berglund Steen er leder ved Antirasistisk Senter. Han er ikke særlig begeistret:

– Dette er selvsagt ikke det verste vi har sett av dette slaget, men vi tenker heller ikke at denne tradisjonen bør ha noen naturlig plass lenger. Det hører mer hjemme i museumsutstillinger over hvordan hvite har objektivisert svarte på ulike vis gjennom århundrene, sier han.

Blackamoor reduserer folk med afrikansk bakgrunn til estetiske objekter, mener Berglund Steen. Han tror mange som passerer butikken Bislett blomster vil reagere.

– Vi har ingen grunn til å tro at dette er vondt ment fra butikkens side, men vi tenker at det vil stå respekt av det hvis butikken dekorerer utstillingsvinduet med noe annet, sier han.

– Fantastisk vakre

Innehaver Linn Hanevold opplyser Vårt Oslo om at skulpturene er laget på Sicilia.

– Disse skulpturene er en del av trendbildet, og vi har tatt dem inn fordi de er fantastisk vakre, fargerike og står i kontrast til den norske designen. Jeg vet om flere butikker som selger slike produkter i Oslo, og det fins norske agenturer som selger disse over hele landet, sier hun.

Hanevold understreker at dette ikke er ment rasistisk, det er det estetiske ved skulpturene man selger. Men etter noen dager fjerner Hanevold skulpturere.

– Etter nøye vurdering tok vi bort statuetten. Vi i blomsterbutikken tar til oss denne opplevelsen som viktig læring. Nordmenn har mye å lære av andre kulturer og hva de ser på som akseptable fremstillinger, forklarer Hanevold til Utrop.

 

  •  
  •  
  •