Skuespiller Julie Andrews, som spilte Mary Poppins i 1964, sammen med Laura Michelle Kelly, som spilte Mary Poppins i fjorårets filmatisering. Foto: AP Photo/Adam Butler)
Del saken
  • 304
  •  
  •  

Den amerikanske akademikeren Daniel Pollack-Pelzner har fått for seg at Mary Poppins er rasistisk.

Dame Julie Andrews’ portrettering av Mary Poppins i den verdensberømte klassikeren fra 1964 er rasistisk. Det skriver den amerikanske professoren Daniel Pollack-Pelzner i en artikkel i New York Times, som er delvis gjengitt i Daily Mail.

Det er scenen der Poppins slutter seg til Dick Van Dyke og hans feiere idet de tar seg opp på et hustak via en skorstein, som har vekket Pollack-Pelzners harme. Etter å ha vært i skorsteinen har Poppins fått sot i ansiktet, og i stedet for å tørke det av, tilfører hun enda mer sot, og får et enda svartere ansikt.

Professor Pollack-Pelzner mener at Mary Poppins her lager «blackface», det vil si at hun maler huden svart for å gjøre narr av svarte afrikanere.

Han påpeker videre Poppins og skorsteinsfeierne, med sot i ansiktet, blir kalt «hottentotter» av karakteren Admiral Boom.

– Vi er med på spøken, som den er: Dette er ikke virkelig svarte afrikanere, de er glisende hvite dansere i «blackface». Det er en parodi på den svarte trusselen. Det er til og med postet på en hvit nasjonalistisk nettside som et bevis på filmens rasemessige hierarki, skriver Pollack-Pelzner i sin artikkel.

Solidaritet

Men Mary Poppins har mange fans, og i sosiale medier reagerer mange på den amerikanske akademikerens usedvanlige konklusjoner. 

– Mary Poppins flørtet ikke med «blackface». Det var sot i deres ansikter fra å ha vært i en skorstein. Slutt å spre rasistanklager av ikke-rasistiske ting som dette, skriver en av dem.

En annen erklærte Pollack Pelzners artikkel for å være en «kandidat til den dummeste New York Times-artikkelen» på lang tid.

Downton Abbey-skaper Julian Fellowes, som også var delaktig i en sceneproduksjon av Mary Poppins i 2004, understreker at Mary Poppins smurte sot i ansiktet sitt i solidaritet med feierne. 

– Alt hun vil gjøre er å slutte seg til feierne, og vise dem at hun ikke skiller seg ut – at hun vil høre til i den gruppen. Det er en rørende scene og den viser en varm vennlighet mot feierne, sier Fellowes.

  • 304
  •  
  •