Illustrasjonsbilde: Pixabay.com
Del saken
  •  
  •  
  •  

Fysisk aktivitet er bra for vår psykiske helse. 

Vår mentale og fysiske helse henger tett sammen, mye tettere enn mange kanskje tror. Den ene påvirker den andre:

– Man skal ikke glemme hvordan livsstilen påvirker den mentale helsen. En dårlig eller usunn livsstil kan gi flere psykiske utfordringer blant annet nedstemthet, økt stressproblematikk og utbrenthet, sier Maria Arlén Larsen, lege og forsker på ernæring, fedme og fettforbrenning, til KK.no.

Sammenheng 

Hvordan du behandler kroppen din har stor innvirkning på hvordan du føler deg mentalt. Vi har alle perioder i livet hvor vi opplever sorg eller større og mindre grad av depresjon, og det er ikke nødvendigvis den tiden vi tar best vare på kroppen vår. Så denne påvirkningen går begge veier. 

Aktivitet er likevel viktig i hektiske og nedstemte perioder. Faktisk kan fysisk aktivitet forbedre din mentale helse. Når vi er aktive og tar gode livsstilsvalg vil kroppens balanse bidra til bedre psykisk balanse. 

Fordeler 

I en undersøkelse ved Gøteborg Universitet har forskere kommet fram til at de som endrer livsstil i en positiv retning blir mindre deprimert. 

Deltakerne fikk mindre angst og ble i mindre grad rammet av utbrenthet. 

Det er aldri for sent å ta tak i livsstilen sin, men det er veldig uheldig å gå fra å være aktiv til å bli inaktiv: 

– Det er altså aldri for sent å begynne å trene. Men det er også alltid for tidlig å slutte, sier Magnus Lindwall, forsker i psykologi, til Forskning.no.

Tips til bedre livsstilsvalg: 

  • Vær aktiv! 

Aktivitet trenger ikke å være kopmlisert. Det å gå seg en litt lengre tur øker de hvite blodcellene i kroppen og styrker immunforsvaret betraktelig. Godt for sjelen er det også. 

  • Få nok og god kvalitets hvile 

Vi er avhengig av søvn for at både hjernen og kroppen bygger seg opp igjen og er rustet for en ny dag. Søvn er minst like viktig for våre fysiske og psykiske helse, som aktivitet er. 

  • Spis fargerikt 

En god livsstil inneholder et godt kosthold, det kommer vi ikke unna. Spis variert og fargerikt for å tilføre kroppen gode byggestener å jobbe med! 

  • Begrens alkoholinntaket 

Alkohol forstyrrer forbrenningsprosesser, fordøyelse og søvn blant flere ting. Å begrense alkoholinntaket er derfor en veldig god ide. 

  •  
  •  
  •