Å være aktivist er hardt arbeid. Foto: Shutterstock
Del saken
  •  
  •  
  •  

Å være aktivist kan være krevende. Hver uke er det npe nytt å protestere mot. Stadig dukker det opp nye krenkelser. Man kan bli utslitt av mindre.

Dessuten er det så mange kriser: Donald Trump er fortsatt på frifot, klimakrisen blir stadig verre, EUs overlevelse er i fare og mange migranter har ennå ikke fått livsvarig opphold i Europa. Rasismen øker, hatkriminalitet er overalt. Ansvaret for å redde verden kan føles tungt.

Som aktivist møter mange av de samme utfordringene man kan møte i andre jobber: Lang arbeidstid, vanskelige prioriteringer, konflikter på «kontoret», masse epost som må besvares. Hvordan kan man som aktivist opprettholde gnisten og hele tiden være topp motivert for nye demonstrasjoner og kreative hashtagger?

Ikke gi opp!

The Guardian har faktisk skrevet en hel artikkel med gode tips til utbrente aktivister. Her er noen eksempler:

  • Prøv å få masse frisk luft, gå en tur med hunden eller en tur i skogen
  • Ta vare på kroppen din, siden kampen vil vare lenge. Dans, nyt livet, ha sex
  • Hold deg i god form, regelmessig trening er avgjørende. Kanskje mursteinkasting og litt venstrevridd vold passer inn her?
  • Ikke glem å være sint! Sinne er en viktig motivator, særlig på et «strukturelt nivå». Ikke bli lei deg, bli rasende!
  • Søk mental hjelp gjennom terapi. Ikke vær redd for å gråte

Dessuten må man aldri glemme at man ikke er alene. Som aktivisten Owen Jones sier:

– Jeg bruker masse tid med LGBT-aktivister, feminister, antirasister og sosialister. Dette minner meg på at jeg ikke er alene.

Disse og flere råd har The Guardian samlet inn fra journalister, LGBT-aktivister, sosialister, veganere, klimaaktivister, antirasister, anti-islamofober og andre eksperter på området.

Med denne hjelpen er det liten grunn til å tro at alle våre aktivister vil gi opp jakten på nye kamper som må kjempes og nye krenkelser som må påpekes.

Sist, men ikke minst: Stay krenka!

  •  
  •  
  •