Illustrasjonsbilde. Shutterstock.
Del saken
  • 2
  •  
  •  

Vår stillesittende livsstil er i ferd med å bli et enormt helseproblem. Faktisk kan det være like farlig som røyking, skriver Daily Mail.

En helt fersk studie, publisert i Journal of Epidemiology & Community Health, anslår at vår slappe livsstil øker risikoen for alvorlig sykdom og for tidlig død. Det kan faktisk bidra til 70.000 dødsfall i Storbritannia i løpet av ett år.

Kostnadene er også enorme, og anslås til om lag 700 millioner pund i året for NHS (det britiske offentlige helsevesenet).

Ikke bare på jobb

Langt færre jobber med fysisk arbeid i dag en bare for noen tiår siden. Men det er ikke bare våre kontorjobber som truer helsen. Mye TV-titting og lite fysisk aktivitet preger også britenes fritid.

Den usunne livsstilen medfører hjertesykdommer, diabetes 2, visse typer kreft som for eksempel lungekreft, alt dette øker risikoen for tidlig død.

Dessuten påvirker det hjernen, og kan medføre humørsvingninger, dårligere hjernekapasitet og demens. Det hjelper dessuten lite om du tar en time på helsestudio hvis du sitter resten av dagen.

Å sitte for mye påvirker kroppens funksjoner på ulike måter. Kroppen reagerer dårligere på insulin etter måltider, noe som er blant årsakene til økt risiko for diabetes 2. Dessuten øker andelen skadelig kolestrol i forhold til sunn kolestrol, noe som kan svekke blodomløpet.

Det spekuleres dessuten i at en slik livsstil faktisk begrenser eller forsinker produksjonen av nye hjerneceller, og dermed svekker våre kognitive evner.

Hva kan man gjøre?

Mange slipper ikke unna kontorjobbene sine, men å veksle mellom stående og sittende arbeidsstasjoner kan hjelpe en god del. Det er dessuten viktig å skifte stilling ofte. Ta korte pauser og gå deg en liten tur, selv ti minutter hjelper masse.

I hverdagen gjelder det å sørge for at man hele tidenbeveger seg. Sett på en alarm og gjør et eller annet som innebærer bevegelse hjemme. Du trenger ikke trimme, bare å gå en runde i huset jevnlig hjelper. Gå til butikken hvis den er i nærheten, gjør det til en vane å spasere rundt hver gang du snakker i telefonen f.eks.

Og ta med vennene på en kort spasertur før dere ender på puben eller kaffebaren. Uansett hvor gammel du er: Det som er viktig er å bevege seg.

  • 2
  •  
  •