Blir det litt for mye noen ganger, eller mange ganger? Pixabay. Foto: jarmoluk
Del saken
  • 4
  •  
  •  

Du har sett det i filmer og TV–serier, når hovedpersonen etter en slitsom dag åpner en øl eller tar seg en whisky, og sier: Jeg trenger en drink.

Dette trenger ikke være farlig, men eksperter mener at jevnlig bruk av alkohol for å slappe av i slike situasjoner kan være et faretegn, ifølge KK.

Å ty til alkohol når det butter i mot er en velkjent strategi, sier Randi Hagen Eriksrud, generalsekretær i Av-og-til.

– I dagligtalen omtales det ofte som en måte å handle på som er lur og akseptabel. Vi snakker om å ta et glass vin eller to etter en slitsom dag, for å koble av eller føle seg bedre.

Men å bruke alkohol for å redusere stress og angst er et tveegget sverd, ifølge Jørgen G. Bramness, seniorforsker ved Nasjonal kompetansetjeneste for samtidig rusmisbruk og psykisk lidelse:

– Det senker kanskje opplevelsen av stress. Alkohol senker opplevelsen av så meget. Alkohol er en veldig god angstfordriver, og folk som sliter med angstproblematikk, og for så vidt stress, vil oppleve at alkohol relativt momentant fordriver den angsten.

Men når alkoholen går ut av kroppen kommer de negative følelsene tilbake:

– Vi vet fra utallige undersøkelser at risikoen for å utvikle alkoholproblemer er større hvis du drikker mye, og hvis du drikker av psykiske grunner. Men det er ikke noen spesiell advarsel som sier at du bare kan drikke når du er i godt humør, sier han, og fortsetter:

– Men, har du en opplevelse av at verden blir lettere når du drikker, er det en større fare for at du havner på en litt farlig vei. Det er viktig å søke annen trøst for problemer som stress og angst.

Spør deg selv: spiller alkoholen en for stor rolle i livet ditt? Nedenfor en liste over seks tegn på at du muligens har et problem:

• Du synes det er vanskelig å slutte å drikke alkohol hver kveld.
• Du synes det er vanskelig å sovne og falle til ro hvis du ikke har drukket.
• Du tåler mer alkohol før du blir påvirket nå enn det du gjorde før.
• Du har flere ganger lagt merke til at du drikker mer enn de rundt deg.
• Du har gjort ting mens du var full som du angrer på eller ikke husker.
• Du har merket at andre har reagert på drikkingen din.

  • 4
  •  
  •