Fotoshooting mit einem Teenager. Foto: Frank May
Del saken
  •  
  •  
  •  

Psykologien definerer selvtillit som omfanget av hvordan du bedømmer deg selv. En sunn selvtillit er basert på selvrespekt og aksept, mens lav selvtillit kan føre til depresjon, angst og dårlige forhold til venner og partnere. Her følger noen tips fra Msn livsstil for å få bedre selvtillit.

Ta vare på deg selv
Spis sunn mat, sov nok, hold deg ren og ta vare på kroppen, så føler du deg bedre. Dette øker selvtilliten og følelsen av egenverdi.

Kjenn dine personlige verdier
Det er viktig å klarlegge hvilke verdier som er viktige for deg, slik at du skaper et bedre grunnlag for å gjøre selvsikre valg og handlinger som er i henhold til det du står for.

Møt nye mennesker
Å treffe nye venner kan være en sjanse til å trene opp selvtilliten. Ta en sjanse, utvid din sosiale sirkel!

Tilby å hjelpe andre
Meld deg som frivillig, gjør en jobb for idrettslaget eller en skrøpelig nabo. Da gjør du en god gjerning samtidig som du selv vil føle deg bedre og mer verdifull.

Få deg en hund!
Eiere av kjæledyr har generelt høyere selvtillit. Kjæledyr fyller sosiale behov og gir mening i hverdagen. Dette virker positivt på både tilfredshet og selvtillit.

Del din kunnskap
Alle har noe de er god på. Ved å lære andre hva du kan øker du din anseelse, både hos andre og hos deg selv. Dessuten vil du øke dine egne kunnskaper ved å dele de, man lærer mye av å lære bort!

Få et annet perspektiv
Jordan B. Peterson sier i sin bok 12 Rules for Life at man skal sammenligne seg selv med den personen man var i går. Da har man en reell mulighet til små forbedringer. Hvis man sammenligner seg med andre, som er ekstremt flinke, vil man fort miste motet. En person med selvtillit tenker: Mange er dårligere enn meg. En person uten selvtillit tenker: Alle er bedre enn meg.

Utvikle dine sterke sider
Klassisk Nils Arne Eggen: Finn ut hva du er god på, og bli enda bedre på det! Ikke bry deg så mye om svakhetene dine, de er ofte vanskeligere å rette opp. Fremhev dine sterke sider, så vil både du og andre oppfatte deg som en person med selvtillit.

Glem perfeksjonisme
Perfeksjonisme er tilnærmet uoppnåelig. Sett deg mål som er oppnåelige og realistiske, slik at du ikke skuffer deg selv hver gang. Rydd hjemme før du forsøker å forandre verden som Peterson uttrykker det.

Ikke bekymre deg over hva andre tror
Selvtillit må komme innenfra. Ikke søk etter bekreftelse fra andre, men fra deg selv.

Vær forsiktig med alkohol og andre rusmidler
Rusmidler kan øke selvtilliten midlertidig, men det er en falsk selvtillit. Ekte selvtillit må bygges ut fra den personen du er i edru tilstand. Så kan du selvsagt kose deg med et glass vin, men ikke for å bygge selvtillit. Den har du allerede.

Vær kreativ
Kreative mennesker har en sterkere følelse av egenverdi. Å bruke tid på kreative aktiviteter du trives med tar vekk fokus fra de negative tankene du måtte ha om deg selv.

Finn ditt indre
Selvsikre mennesker har ingen problemer med å være alene. Bruk alenetid til å lese en god bok eller bare filosofere over livet, eller slappe av på den måten som passer deg best.

Praktiser tilstedeværelse
Fokuser oppmerksomheten din på øyeblikket. Meditasjon kan være et godt virkemiddel.

Hold deg i godt selskap
Velg dine venner med omhu. Dette er også en av Petersons 12 regler: Velg venner som vil ditt beste. De vil behandle deg godt og bygge opp selvtilliten din.

Sett i gang!
Ikke utsett ting du vet må gjøres. En ugjort oppgave sliter deg ut, en utført oppgave tilfredsstiller deg. Rydd ut av oppvaskmaskinen, så kan du kose deg med en kopp kaffe etterpå. Dette er langt bedre enn å drikke kaffe mens du gruer deg til å rydde ut av oppvaskmaskinen. Å få ting unnagjort leder til en følelse av mestring og egenverdi.

Ta sjansen, prøv noe nytt
Med høy tillit våger du mer. Dette gir god læring, utvider horisonten, og øker selvtilliten. Det blir en god sirkel. Lag noe nytt på kjøkkenet du aldri har prøvd før, eller prøv deg på klatring eller golf eller hva som helst som er en ny opplevelse for deg.

Bli flinkere til å takle negative mennesker
Ikke la negative folk ødelegge din selvtillit eller ditt gode humør. Trekk deg unna slike mennesker, de har ikke noe å tilby deg.

Prøv å holde dine egne negative tanker på avstand
Du føler slik du tenker, sier psykiateren David Burns i sin verdensberømte bok Feeling Good. The New Mood Therapy. Man beskriver ti kognitive mønstre som kan svekke selvtilliten.

Visualiser selvsikkerheten din
Visualisering er vanlig blant idrettsutøvere. De ser seg selv på pallen etter en perfekt gjennomført konkurranse. Siden hjerne ikke alltid klarer å skille mellom virkelighet og fantasi, kan dette øke både selvtillit og prestasjon.

  •  
  •  
  •