Mercedes Jellinek på 11 år. Emil Jellinek valgte opprinnelig datterens fornavn som et pseudonym for sitt eget engasjement i racing med kjøretøy fra Daimler-Motoren-Gesellschaft; det ble senere merkenavnet.
Del saken
  •  
  •  
  •  

For 120 år siden ble navnet til en elleve år gammel jente kjennetegnet på det første luksusbilmerket i verden. Dette er historien bak det nå ikoniske navnet Mercedes-Benz.

Det var den 2. april 1900 at Daimler-Motoren-Gesellschaft bestemte seg for å kalle bilene sine Mercédès, etter datteren til Emil Jellinek.

Jellinek var en østerrikske forretningsmann, som bodde i Nice i Frankrike, og han handlet biler av Daimler, og registrerte dem for racerbegivenheter.

Det første kjøretøyet med det melodiøse spanske navnet – Mercedes 35 PS – var en sensasjon i racerbilsammenheng i Nice allerede i mars 1901.

Dette var ikke bare på grunn av meget avanserte teknologi for sin tid, noe som gjorde at den vant flere løp der, men på grunn av et særdeles elegant design.

Mercedes 35 hp blir sett på som prototypen til den moderne bilen, og var med sin progressive bilarkitektur en modell for hele bilindustrien.

Siden 1901 har “Mercédès” prydet grillen til Daimlers personbiler.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Mercedes Jellinek (1889 til 1929), på en Mercedes Grand-Prix racerbil fra 1906. Fra samlingen utgitt i 2012 fra Mercedes-Benz Classic arkivene.

Det eneste bilmerket med et kvinnelig navn

Navnet ble registrert som varemerke 23. juni 1902 og lovlig beskyttet 26. september 1902. Merkenavnet ble endret til Mercedes-Benz etter sammenslåingen av Daimler- og Benz i juni 1926.

I dag er Mercedes-Benz det eneste bilmerket som bærer et kvinnelig navn.

– Kvinner som Mercédès Jellinek og Bertha Benz formet suksesshistorien til Mercedes-Benz fra starten av, sier Bettina Fetzer, leder for Marketing hos Mercedes-Benz AG i en pressemelding knyttet til bilmerkets 120 års jubileum denne uka.

Stjernen på radiatoren

Den tretakkede Mercedes-stjernen, som er firmaets merke, er et av verdens mest kjente varemerker.

Den ble innført av Daimler i 1909, som merke på fabrikkens Mercedes-biler, og ble tatt i bruk som pynt på radiatorlokket i 1910.

Ved sammenslåingen med Benz i 1926 fikk merket dagens utforming. Det er likt sett fra begge sider, og kan ses plassert på høyhus i blant annet Berlin, Bremen, Stuttgart og andre byer.

Stjernen foran på bilen/ radiatoren er den delen på Mercedeser som oftest må erstattes, da de svært ofte stjeles, derfor produseres nå stadig flere modeller uten stjernen plassert her.

Den eldste fortsatt eksisterende Mercedes, en 40 hp Simplex fra 1902
  •  
  •  
  •