Illustrasjonsbilde: Foto: Ida von Hanno Bast, SCANPIX
Del saken
  •  
  •  
  •  

Alle kvinner må gjennomgå overgangsalderen. Selv om man opplever det forskjellig, er det en del tegn som er like for mange kvinner. Selv om overgangsalderen kan være ukomfortabel, er det flere måter å lindre symptomene på, slik at fortsatt kan ha et så komfortabelt og godt liv som mulig.

Hva er egentlig overgangsalderen?

Overgangsalderen er når man mister menstruasjon i minst 12 måneder. Eggstokkene slutter å fungere, man mister evnen til å få barn. Som regel skjer det gradvis over tid, men alle kvinner opplever overgangsalderen på forskjellig måte.

Når begynner den?

Normalt går kvinnene inn i overgangsalderen i alderen 45-55 år. Ofte er dette genetisk betinget, så man kan forvente å gå inn i overgangsalderen omtrent samtidig som sin mor.

Perimenopause

Perimenopause referer til overgangsfasen før overgangsalderen. Her kan kvinnen oppleve uregelmessig menstruasjon, varierende humør, søvnproblemer, endringer i seksuallivet etc.

Hvor lenge varer overgangsalderen?

Også her varierer det fra kvinne til kvinne. Gjennomsnittet er ca. 4 år, men enkelte opplever symptomer så lenge som 12 år. Hvis man pga. kreftbehandling eller hysterektomi opplever å bli kastet inn i overgangsalderen veldig raskt, kan man også oppleve sterkere symptomer.

Tørr skjede

Tørr skjede er et vanlig symptom, som selvsagt har negativ innvirkning på seksuell nytelse. Men dette kan forholdsvis enkelt forbedres ved å bruke glidemiddel e.l.

Hetetokter og nattsvette

Dette er også vanlig opplevelser for kvinner i overgangsalderen. Stress, alkohol og kaffe forsterker symptomene. Noen studier antyder at akupunktur, tilskudd av folsyre eller nattlysolje kan redusere hetetoktene.

Humørsvingninger

Over 50 % av kvinnene opplever dette symptomet, som ofte skyldes hormonendringer. Østrogen påvirker produksjonen av serotonin, som virker som en balanserende faktor på humøret. Noen ganger utvikler humørsvingningene seg til depresjon og angst, som kan kreve medisinsk behandling.

Behandling – livsstilsendringer

Selv om overgangsalderen kan oppleves som ubehagelig, er det flere måter å lindre ubehaget på. Trening – særlig styrketrening – reduserer stress og styrker skjelettet. Kle deg med mange lag, slik at du enkelt kan justere mengden klær ettersom hetetokter slår inn og forsvinner igjen. Spis D-vitaminer, og husk at det er viktig med regelmessige hjerte- og kreftkontroller hos legen.

Medisinsk behandling

For de aller fleste forsvinner plager og symptomer av seg selv, men i alvorlige tilfeller trenger man medisinsk behandling. Hormonbehandling – tilskudd av østrogen og progesteron – kan redusere hetetokter og forbedre vaginal tørrhet og ubehag. Men man risikerer økt forekomst av blodpropp, hjerteinfarkt, brystkreft og sykdom i galleblæren.

Postmenopause

Etter overgangsalderen forsvinner mange av symptomene for de aller fleste. Men samtidig øker risikoen for hjertesykdommer og osteoporose. Man bør være nøye på å spise sunn mat, lite salt og sukker, mye kalsium og D-vitamin. Det er som gjennom hele livet svært sunt å trene, begrense alkoholinntaket og helst ikke røyke. I tillegg er det viktig med jevnlige kontroller hos fastlegen.

  •  
  •  
  •