Foto: Shutterstock.com Close up image of attractive fit woman in gym
Del saken
  •  
  •  
  •  

Etter en periode med late sommerdager og ferie fra hverdagslivet kan det være hardt å komme i gang med treningen igjen. 

Kanskje frister det å gjøre alt annet enn å ta tak i treningsrutinene, men vi er her for å gi deg et ekstra dytt. 

10 gode tiltak for å komme i gang  

  1. Finn en treningsform du liker

Det som passer andre, passer kanskje ikke deg. Det er viktig at du velger en treningsform du liker, da det tross alt er du som skal gjennomføre treningsøktene. Kanskje liker du å blande treningsformer og setter pris på variasjon?  

  1. Sett av tid  

Å sette av tid er en del av det å innarbeide gode rutiner, og rutiner er alfa omega for å etablere gode treningsvaner. Kanskje kan du droppe 30 minutter foran TV-skjermen til fordel for en gåtur eller en runde med yoga? Prioriter treningstid. 

  1. Planlegg treningen din 

Når du har funnet tid i kalenderen til trening, er det lurt å planlegge hva du skal gjøre når. På den måten er det enklere å gjennomføre treningsøktene i hektiske perioder eller når dørstokkmila blir lang. 

  1. Skaff deg en treningspartner 

Det er vanskeligere å gi etter for dørstokkmila når du har en avtale med noen flere enn deg selv. En treningspartner kan dessuten gjøre treningen til en positiv og sosial sammenkomst, som igjen vil gjøre treningen til en positiv opplevelse du prioriterer. 

  1. Oppdater garderoben 

Det ligger mye motivasjon i nye treningsklær eller en ny pulsklokke. Å føle seg fresh og fin i treningstøyet er deilig, og hvor skal du ellers vise frem den nye treningsgarderoben din enn på trening? 

  1. Sett deg mål 

Å sette mål og delmål er en motivasjonsfaktor, men vær realistisk. Å ha noe å jobbe mot gjør treningen meningsfull og det er en fantastisk følelse å nå målene sine. 

  1. Oppdater treningskunnskapen 

En ting er å planlegge hvor du skal, men du må også vite hvordan du kommer deg dit. Å oppdatere treningskunnskapen vil hjelpe deg å sette realistiske mål og å gjennomføre øktene dine med presisjon. 

  1. Ikke gi deg 

Det tar tid å etablere gode vaner. Å gi opp er ikke et alternativ. Når det butter i mot som verst, er det desto viktigere å gjennomføre planen. Mestringsfølelsen vil gi deg tilskuddet du trenger, men det fordrer at du faktisk gjennomfører treningen din. 

  1. Ansett en PT 

I noen tilfeller kan det være lurt å ansette en personlig trener. Når du investerer tid og penger i noen som kan hjelpe deg med å nå målene dine, er terskelen for å sluntre unna mye høyere. En PT vil også kunne hjelpe deg i mål raskere. 

  1. Kast unnskyldningene dine 

Om du allikevel sliter med å finne motivasjonen for å starte, kan det være en god ide å skrive ned alle unnskyldningene du bærer på. Å se sine egne unnskyldninger svart på hvitt kan hjelpe deg med å komme over dem. Hvor ønsker du egentlig å være om 1-2 år? 

  •  
  •  
  •