Foto: Halvard Alvik / NTB scanpix
Del saken
  •  
  •  
  •  

Mange sliter med å finne roen, også når de har ferie. Under følger fem tips omtalt i KK, som kan gjøre dette enklere.

1. Vær takknemlig. En dag i løpet av dagen, for eksempel like før du skal skove, ligg eller sitt og si takk. Du kan uttale det, eller tenke det. Takk kroppen din, som sørger for å holde deg gående. Takk omgivelsene dine, de du er glad i, andre mennesker du har støtt på og som har gitt deg glede. Til slutt kan du takke naturen.

2. En god klem fra en i din nærhet, som varer i minst 20 sekunder. Hvil i vedkommendes armer, og kjenn godt etter hvordan du har det etterpå. 

3. Få kontakt med pusterytmen din. Sitt eller ligg i en behagelig stilling, pust i din naturlige rytme og legg hendene på magen og før en hånd opp til nesen, for å føle på din egen utpust. Bli kjent med egen rytme, og ligg slik i fem minutter.

Les også: Stadig færre nordmenn bruker feriepengene til ferie

4. Ta en god, lang pust. Sitt eller ligg behagelig, og hold hendene foran ørene. Trekk pusten så langt inn du klarer, og når du puster ut i din lengste utpust, skal du summe som en bie. Hvis du gidder. Vurder hvor lang utpusten blir, og se an hvordan du føler deg etterpå.

5. Gjør rosin-øvelsen. Start med å holde rosinen i hånden, og kjenn og se på den. Så putter du den i munnen, og bruker intet mindre enn fem minutter på å spise den. Kjenn hvordan den kjennes mot tungen, mot ganen, samt smak og lukt. Tenk på dette neste gang du spiser noe. 

Annonser
  •  
  •  
  •