Blogger og forfatter Sophie Elise Isachsen. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Del saken
  •  
  •  
  •  

Markedet har nærmest tørket inn, oppdragene forsvinner og annonsene uteblir. Men flere av dem holder hodet over vann ved hjelp av oppsparte midler.

Den mest kjente av dem alle, Sophie Elise Isachsen (25) forteller at mange kampanjer er blitt satt på pause eller er kansellert.

– Om det var min eneste form for inntekt, og jeg heller ikke hadde spart, så ville jeg nok vært stresset. Som influencer er man jo avhengig av at merkevarene man jobber med, ikke kutter i markedsbudsjettet, og det er det flere som gjør nå, sier hun til VG og legger til at de gode tidene varer ikke evig, så hun har noe falle tilbake på.

– Jeg har lenge tenkt at kriser kunne komme, og jeg har derfor gitt meg selv flere ben å stå på. Derfor er jeg heller ikke bekymret over min egen økonomi.

Hun skulle ha holdt foredrag, men de har blitt kansellert eller utsatt. Selv TV-oppdrag har blitt satt på vent. Men nå bruker hun i stedet tiden til å skrive og eller jobbe med sosiale medier.

– Jeg legger også slagplaner med samarbeidspartnere for tiden fremover. Kriser kan fortsatt oppstå. Det kan komme en ny sånn her storm om ett år, om fem år eller om ti år. Slik har jeg alltid tenkt og sånn sett vært økonomisk forberedt, sier Isachsen.

  •  
  •  
  •