En dame går tur i Frognerparken i Oslo onsdag. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
Del saken
  •  
  •  
  •  

Om du tar bena fatt og går en tur om dagen, vil du bli belønnet med mer energi og mindre stress, rapporterer magasinet Tara.

Det er stor forskjell på å sitte stille og å gå en tur. Energiforbruket øker med flere hundre prosent, og skjelettet, senene og musklene styrkes, uten å bli overbelastet. Det har man god bruk for, ettersom muskelmassen og skjelettstyrken avtar når man eldes.

Kretsløpet stimuleres og styrkes, slik at blodtrykket faller, og man forebygger blodpropp. Å gå slipper også ut stresshormoner, adrenalin og noradrenalin, som har lagret seg i kroppen. Dermed kan du rett og slett gå deg rolig, og unnslippe symptomer på stress. 

Les også: Slik kan alkohol påvirke vekten din

Bedre humør, mer energi og sunnere kropp

Om du går i raskt nok tempo slik at du blir svett, vil kroppen etterhvert produsere hormoner som løfter humøret ditt og gir deg energi. Hukommelsen din blir også bedre, og du holder deg skjerpet.

Det blir i tillegg lettere å holde vekten, og man forebygger det farlige fettet som ellers legger seg rundt organene i kroppen, både på kort og lang sikt. Det forebygger også hjerte- og karsykdommer, diabetes og kreft. 

Tips for å komme i gang

Tara har fire gode tips for å komme i gang skikkelig med spaseringen. Damemagasinet anbefaler å gå tur hver dag, til et fast tidspunkt. De råder deg også til å skaffe deg en skritteller, fordi det er motiverende å ha oversikt over sine egne prestasjoner. 

Videre slås det fast at det kan være noe meditativt over å gå den samme turen hver dag, selv om det kanskje høres ut som en god idé å variere. Avslutningsvis råder de deg til å være til stede under spaserturen, og legge merke til luft, duft og lyder. Du skal leve i øyeblikket og ikke forholde deg til annet enn det du opplever på turen. 

  •  
  •  
  •