Når solen forsvinner må vi få D-vitaminer gjennom kostholdet. Pixabay
Del saken
  •  
  •  
  •  

Nå som sommeren er slutt er det viktig å få i seg nok D-vitaminer.

Om sommeren produserer kroppen D-vitaminer selv ved hjelp av sollys. Når det er mindre sol må man spise riktig. KK har snakket med Johanna Ôberg fra Universitetet i Tromsø. Hun er ekspert på D-vitaminer.

Kroppen lagrer D-vitaminer

Ifølge Öberg vil perioden vi må være ute i solen være lengre i årstidene med mindre sol, men kroppen har også mulighet til å lagre D-vitamin til senere.

– Halveringstiden til D-vitamin, det vil si hvor lang tid det tar for halvparten av stoffet å være ute av kroppen, rangerer fra 15-50 dager. Dette betyr i praksis at det D-vitaminlagrene kan vare alt fra noen uker til måneder, sier hun.

– Den perioden i året hvor sola står for lavt til at solstrålene kan gi nok UVB-lys til D-vitaminproduksjon i huden kalles «vitamin D vinteren». I Kristiansand vil denne vare fra cirka november til februar, mens den i Hammerfest varer fra oktober til mars.

Hva skal vi spise?

På nettstedet D-vitaminmangel.no kan vi lese:

«Mat som er rik på D-vitamin er særlig fet fisk, fiskelever og margarin (margarinen er tilsatt D-vitamin). Mat som inneholder noe D-vitamin er egg og sopp. Andre matvarer kan være beriket med litt vitamin D, slik som for eksempel ekstra lett melk.»

En spiseskje tran hver dag sørger for at du får i deg nok D-vitaminer.

Symptomer

Tegn på at du har D-vitaminmangel kan være at du føler deg slapp og sliten, at du har nedsatt immunforsvar eller smerter i skjelettet. Endelig svar får du ved å ta en blodprøve hos fastlegen, for de nevnte symptomene kan ha andre årsaker

  •  
  •  
  •