Illustrasjonsfoto: REUTERS/Dado Ruvic/Illustration/File Photo GLOBAL BUSINESS WEEK AHEAD/ Scanpix/ NTB
Del saken
  •  
  •  
  •  

Spotify bidro betydelig til å heve musikksalget i USA til sitt høyeste nivå på over et tiår i fjor, skriver Wall Street Journal.

Det totale musikksalget økte med 13 prosent til rundt 105 milliarder norske kroner i 2019.

Streamingtjenester sto for 80 prosent av omsetningen, ifølge en rapport fra bransjeorganisasjonen Recording Industry Association of America.

Wall Street Journal melder at veksten hovedsakelig var drevet av at flere amerikanere begynte å betale månedlige avgifter for tjenester som Spotify og Apple Music.

Antallet betalende abonnenter steg fra 47 til 60 millioner og omsetningen fra streaming økte med 25 prosent i fjor.

Salget av vinylplater var fortsatt stort og voksende i 2019. FOTO: Pixabay

Strømming er helt avgjørende for musikkbransjen

Betalte abonnementstjenester utgjorde mesteparten av strømmeinntektene, men annonsestøttet strømming og royalties betyr også enormt for artistene og musikkbransjen.

Digitale nedlastinger og fysisk salg fortsatte å falle i 2019, melder musikkavisen Rolling Stone mens salget av vinyl har vokst for 14. året på rad og nådde over $ 500 millioner i fjor.

Det fysiske salget av musikk gikk som helhet noe ned fra 2018, da CD-salget fortsatte å stupe.

CD-er utgjør fremdeles nesten 54 prosent av det fysiske salget i fjor, men gapet mellom vinyl- og CD-inntekter reduseres, da vinylsalgets oppblomstring fortsatt ikke har stoppet opp, skriver Rolling Stone.

  •  
  •  
  •